torsdag 28 februari 2013

Självkänsla.nu!

Hon driver mej till vansinne... Damen på arbetsförmedlingen! Sååååå tungrott! 
Jag mailade henne igår och frågade om hon fått tag på chefen för Fsk där jag vill ha praktik. Hon hade jagat henne sen i tisdags blev svaret. Hon undrade om jag möjligtvis hade mobilnummer eller mail till henne... Hallå, en chef på Norrköpings kommun! För det första så borde väl arbetsförmedlingen kunna 011-150000 som är till växeln på kommunen. De både kopplar och ger dej information. Jag googlade och fick svaret på 5 sekunder! 

Jag kan absolut bidra med informationen. Saken är bara den att om inte jag ligger på hela tiden så händer inget! Hade jag inte mailat henne i går och frågat hur det gick hade hon bara fortsatt att försöka få tag på henne via en telefon hon bara svarar på typ två ggr i veckan! Hon kunde säkerligen "jobbat" så ett par veckor till! Jag hatar att bli degraderad till "oviktig" bara för att jag "bara" varit arbetslös en månad! Jag bryr mej om mina medmänniskor men skiter högaktningsgsfullt i om det finns de som gått länge och uppenbarligen behöver hjälpen mer. Jag vill och ska ha ett jobb omgående! 

Saker och ting måste gå smidigare i vårt samhälle. Om ni bara visste(jag vet att många av er gör det) alla turer som ska till. Skicka in anmälan till facket. Trots att man sitter första arbetslösa dag på Af och ger alla uppgifter och de anmäler till A-kassan... Varför kan inte bara anmälan gå direkt? Sen jaga på fd arbetsgivare om intyg. Det tar oftast veckor! Fattar inte. Det är ju knappast någon sekreterare som sitter och handskriver!

När man sen äntligen får det och skickar in går det ca ytterligare en vecka innan nytt brev från A-kassan dimper ner... Vi behöver en komplettering.... Gahhhh! Jag hade jobbat ett par timmar övertid och det var tvunget att vara med för beräkningen och det hade inte arbetsgivaren redovisat..... Kontakta arbetsgivaren igen.... efter 4 dagar inget svar. Mailar igen, begär läskvitto- Svar direkt, skickade det till dej idag... 4 dagar senare (snigelpost deluxe) kommer det äntligen i brevlådan och kan skickas iväg. I brevet jag fick från A-kassan skulle handlingarna inkomma senast 14 dagar senare. Kan säga att det inte alltid är verkligheten!

Summan jag nu fick komplettera med i övertidsersättning var 687 kr... tror ni det påverkar min ersättningsnivå? Knappast!

Så säger folk, du som bara går hemma... Du kan väl göra ditten och datten. Om ni viste hur mycket tid och  framförallt energi det går åt till sånt här tjafs! Hur snart man börjar tappa sugen och tron på att det ska ordna sej. Hur fort det går innan själkänslan börjar trasas i kanten...
Man kan promenera, träna, fixa hemma, rensa byrålådan... men i grunden så vet du. Du har inget jobb, du har dålig inkomst och folk ser i viss mån ner på dej som "bara" går hemma och har det bra. 
Det är inget Hollywoodfruliv, lovar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar