fredag 19 juli 2013

Muhu du!

Jaha. Här sitter jag igen då, i arla morgonstund...Har varit vaken sen halv fyra. Inser inte nyttan med det när jag för det första la mej runt midnatt och dessutom får sova hur länge jag vill...
Men denna gång gick jag upp. Duschade och åt en yoghurt. Då kan jag krypa ner en stund vartefter och bara hoppa i kläderna sen när jag vaknar igen.
Frukost ska det bli hos mannen. Om de inte snorar allt för mycket. Den började igår, en sån där sommarförkylning som är trist att få när solen gassar från blå himmel och tempen ligger på 27-28 grader. Snor i hjärnan är ingen höjdare då liksom!
Gårdagseftermiddagen tillbringades hos vännen Anna som flyttat ut på en gård utanför Söderköping.
Hittade man på nätet. Köttbonde (ja, inte bonde söker fru!) och huserar nu med 200 kossor och kalvar!

Mannen var med för en titt på ägorna när de ville ha hjälp med att skjuta av vildsvin. Skulle vara fint i frysen, lite vildsvinskött! 
Barn och hund var oxå med. Alla utom Josse som fortfarande är kvar på sin skärgårdsö!
Det tog ca 10 minuter innan min relativt nybadade, vita hund for ut i gyttjan bland kvigorna. Nån timme senare tyckte han att en lerpöl som räckte till magen var den optimala platsen att släcka törsten på.... mannen tittade skeptiskt på mej när jag sa att vi skulle ta med honom hem....! Vi tog vattenslangen och sköljde av det värsta i alla fall!
Rätt som det var kom alla ungar springandes, våra tre och deras två. Kalvarna har rymt! Skrattande och upprymda barn tyckte detta var en osedvanligt spännande  händelse och under stoj och skratt jagades således rymlingarna in igen! Tänk att tv-spel och data-spel ibland är överflödiga!
Så efter några timmars fikande och stojande packades den stora bilen med skitig, ladugårdsdoftande(hm, stinkande)hund och en laddning trötta barn. Vi tog hemväg över Stegeborg och fick en liten färjetur oxå.
Summa sumarium. Mängder av sol, nya upplevelser och hemkomst vid 22-tiden.
Frågan kvarstår... varför i helv....vaknar jag halv fyra då! Tur man inte behöver upp och jobba!
Godmorgon!


1 kommentar:

  1. Det låter så väldigt idylliskt, riktig svensk sommar på landet. Jag har en syster som är gift med en bonde på Vikbolandet och de har sju barn, kossor, katter, hund och ibland även andra djur. Jag har upplevt idyllen hos dem och sett hur bra de trivs men samtidigt som jag kan känna att det verkligen är ett härligt liv så skulle jag inte vilja ha det livet själv. Men det är ju tur att vi är olika. Jag kliar gärna kalvarna bakom öronen men jag vill inte vara med när de ska slaktas.

    SvaraRadera