söndag 19 januari 2014

Arg gnällkärring

Idag ska jag gnälla! Det är inte så ofta men idag är jag irriterad!
Jag spenderar absolut en del tid på sociala medier som facebook, twitter etc.Jag är inte emot alls för jag gillar det men försöker att hålla det på en rimlig nivå. Installerade en app förra vecka som faktiskt klockar hur mycket tid vi faktiskt gör av med bara av att stirra i våra mobiler/datorer. 
Ofta är vi så stressade över att vår tid inte räcker. Sen när vi ser att vi lägger 10 timmar i veckan och mer på att läsa vad våra bekanta gör och att själva tala om det kanske kan vara en tankeställare!
Min irritation idag gick väl ut över mannen som skulle plocka undan och fixa innan bonusbarnen kommer hem. Vad gör han? Jo sitter och scrollar runt i mobilen... När han väl ska börja så är det dax att åka och hämta.  Jag försökte hitta en app till Iphone med samma funktion men det var inte lätt. Han laddade hem en annan där du själv skriver in vad du gör. Hm, inte riktigt samma liksom!
Men sa han glatt när jag ilsket muttrade, jag kan byta mobil till en Samsung nu för mitt abonnemang har gått ut..... då kan jag ha den appen!
Gud ge mej styrka! En karls lösning på problemet! Jag skaffar en teknisk pryl som fixar detta åt mej! Är jag ensam om detta tänket eller problemet? 
Försöker även ha en viss kontroll på barnens internetanvändning och spelande. Det är allt som rör sej i deras huvud. Från morgon till kväll sitter de framför skärmen. Jag är rädd att låta som en gammal kärring när jag gnäller över att de inte går ut och leker. Jag vet att det inte är i närheten av att vara samma förutsättningar som när vi var små men visst måste vi sätta lite krav? Det finns så många ursäkter.( barn är både smarta och påhittiga) Jag har ingen kompis att leka ute med, det är så trist väder, jag går bara ut om det är snö, för då kan man göra något....  Hm, Det har snöat i flera dagar nu så fy sjutton vad de ska få leka! Eller....!
Hur mycket tid har jag då spenderat på sociala medier och annat denna vecka?
Facebook ca 2,5 tim, Twitter 30 min, Instagram 10 min, övrigt internet ca 4 timmar. Typ en hel arbetsdag alltså om man ska se det så! 
Nu har ju jag lite svårt för att sitta still några längre perioder så det är kanske tur. 
Är någon intresserad så heter appen Rescue time!
Så, nu har jag morrat färdigt! Ska ut och starta upp bilen med startkablar då den tydligen laddat ur. Tror en dörr inte varit riktigt stängd. Hoppas jag! Inga trilskande, trasiga bilar tack!

1 kommentar:

  1. Oj, vad jag känner igen mig i denna vanmakt! Jag sitter också för mycket framför en skärm och skyller på att jag passar på när jag måste vila min värkande kropp. Men jag är så gammaldags att jag håller mig till min laptop vad gäller internet - bara väldigt sällan använder jag mobilen (internet ingår inte i mitt abonnemang) och därför är jag fortfarande fri att tänka på det jag upplever i verkligheten när jag lämnar hemmet. Kanske är det för att jag inte ständigt utsätter mig för all strålning som jag inser att det har gått lite för långt och att sociala umgängesregler har förändrats till mycket sämre. Att plocka fram telefonen vid middagsbordet var inte samma självklarhet för bara några år sedan. Men man vill ju inte klaga jämt så därför är man hellre tyst och gillar läget.

    SvaraRadera