onsdag 25 juni 2014

Vänner

Ja vänner. Vad är en vän? Vad gör man när vännerna sviker? Jag menar inte svika i den benämningen att någon gör dej illa utan mer när vännerna försvinner. När din gamla vänskapskrets plötsligt har krympt och det mest blir en och annan "gilla" på Fb.
Troligen beror detta oftast på att folk idag har fullt upp med hem, familj & jobb. Det blir ingen tid över för att engagera sej i vännerna.
Jag tillhör väl den kategorin som varit den engagerade. Den som ringt, skrivit osv. Under årens lopp märkte man dock allt mer att det nästan uteslutande var på mitt initiativ. Jag är inte den som sitter och surar och säger att det var minsann jag som hörde av mej sist så nu är det din tur men när man märker att det är tyst när man inte längre försöker, ja då blir det lite trist.
Man funderar över om det beror just på att folk har så mycket omkring sej eller om det helt enkelt beror på att man själv inte är någon intressant person.
Jag är ganska snäll som vän tror jag. Hjälper till och ställer upp när jag kan. Sista året har jag dock blivit rejält sviken då en vän" som jag ställt upp massor för plötsligt sa upp bekantskapen på de märkligaste grunder. Detta medför så klart att jag inte är så öppen med mej och mitt längre. Inte så att jag blir innesluten för en social babbelfia är jag ju trots allt! men klart, inte sådär öppen som förr vilket i sin tur inte gör det så lätt att få nya vänner.
Det blir mest familjen och gubben. Vilket absolut är helt okej men klart man saknar någon att babbla "tjejsnack" med emellanåt. Har oxå märkt att mannen sista tiden varit lite sur och grinig och vet ni att jag tror det beror på precis samma sak! Han klagar ofta över att ingen hör av sej. Inte ens hans familj som bor i annat land förutom hans pappa då som ringer några gånger i månaden. Han har en killkompis som han åker lite hoj med men annars så tror jag att han oxå känner sej lite ensam ibland även om vi har varandra.
Jag har själv valt bort en del "vänner" som aldrig ger något utan bara tar. Energitjuvar som jag kallar dem.
Så sitter man här vid datorn och läser sina "bloggvänners" bloggar! Kan kännas lite tragiskt kanske men å andra sidan så finns ni ju alltid här så kram på er!

2 kommentarer:

  1. Jag kommer att behöva en vän när jag flyttar närmare dig. Kanske orkar jag inte alltid men då beror det inte på att jag inte vill <3

    SvaraRadera
  2. En bra vän behöver inte alltid vara där som person. En bra vän är en sån som finns oavsett om man hörs dagligen eller med längre mellanrum.
    Du vet, när man pratar med varann efter en längre tid fast det känns som igår och det bara flyter på!
    Ska bli så kul att ses vartefter! <3

    SvaraRadera