onsdag 12 augusti 2015

Larmet går!

Idag stod det tacobiff med potatismos på menyn.  Vanliga köttfärsbiffar med tacokrydda toppade med en tomat och ostskiva!
4 plåtar med massor av biffar stoppas in i ugnen.  Efter ca 12 minuter är de färdiga och jag öppnar ugnen för att ta ut dem.
Det är ganska hög värme så jag får backa när båda värme och en puff rök kommer ut. Jag börjar ta ut plåtarna och ser att jag nog behöver sätta på fläktarna.  Hinner bara tänka tanken så blir det tyst och mörkt i köket.  I 2 sekunder,  sen går brandlarmet! All ström stängs automatiskt ner varpå fläktarna slutar helt och det blir väldigt rökigt . Jag går ut i matsalen där personalen redan håller på att ta ut alla barn.  Fast man vet orsaken måste allt ske på rätt sätt så vi möttes upp på avsedd plats och väntade snällt på brandkåren!

De gick sin runda och kollade av allt och konstaterade att det var i köket som det hade utlöst.
De skrev det som ett falsklarm och vi ska nu kontakta de som monterat larmet för att dubbelkolla att det inte sitter för nära ugnen.  Skulle ju vara lite trist om det hände igen!
Summa summarum så fick vi testa ett skarpt läge. Solen sken. Brandmännen var trevliga och snygga; -) och som grädde på moset sa barnen att det var
den godaste maten de nånsin ätit!

1 kommentar:

  1. Kan ju vara bra att testa, som en brandövning, men något fel är det nog om lite matos är orsaken ;)

    SvaraRadera