söndag 11 oktober 2015

Dans på lokal!

I fredags var det dax att prova på om de fem gångernas på buggkursen gett något resultat då vi tillsammans med ett par vänner skulle svinga de lurviga på Borgens danspalats till tonerna från gruppen Scotts.
Ganska lite folk och väldigt mycket "ungdomar". Ja med ungdomar menar jag att de yngsta var runt 20 år. Jag blev ganska förvånad då jag räknade med att medelåldern var typ en annans (27;-).
Nu tillhör just Scotts de dansband som drar yngre publik då de kanske är lite rockigare i stilen så en del låg väl där. Men det som slog mej var att satan vad de kan dansa! Avundsjuk? Jaaaaaa!
De for runt i alla möjliga svåra turer och det såg lekande lätt ut. Grabbar i "mjukisbyxor" och unga tjejer i jeansshorts... och jag som var så bekymrad över hur man skulle klä sej!
Men det största "fenomenet" som en annan novis på dansgolvet uppmärksammar är de lugna danserna. Där man som "äldre" haltar fram i någon halvdan foxtrot, där "ålar" de yngre fram, skakar på rumpan och gnussar!
"Gnuss går till så att dansparet stödjer sina pannor lätt mot varandra. I takt med fötternas förflyttning rullas pannorna mjukt mot varandra".


Tydligen omåttligt populärt men jag vet inte om jag skulle känna mej bekväm att rulla pannan mot en främmande karl! Min karl är dessutom 24 cm längre än mej och.... jaja ni får en bild i huvet va!
Vår egen dansinsats då? Jodå, i de låtar vi tycker passar rent rytmiskt så klarar vi oss bra. Problemet jag har är att jag har ganska svårt att dansa med andra utan det funkar bäst med min egen! Visst, vi tränar ju tillsammans så klart man lär sej varandra bäst oxå. Men en karl kom och bjöd upp iaf. 60-årsåldern, skjorta och stickad tröja... luktade inte hallon heller! Dansade? Ja, det är tydligen kutym att man dansar minst 2 danser så det gjorde vi! Vi dansade någon form av foxtrot där vi med regelbundna eller kanske oregelbundna avslutade steget med någon form av utdraget steg i slowmotion. Vi toppade oxå med en och annan buggsnurr! Allting i hans egen takt och inte enligt bandet! Efter sista dansen sa han glatt att nu börjar det bli lite flyt i det! Joråsåatt!
Men imorgon är det måndag och dax för kursen igen. Då filar vi vidare!
Annars har det varit en fin helg. Lite trädgårdsfix(rensa ogräs) och god mat och ett par glas vin.
Vaknade hyfsat i morse och överraskade med lite nybakade scones!

Nu är jag åter stadsråtta och tvättstugan ropar på sällskap så bara hugga in i tvätthögen!



2 kommentarer:

  1. Det kunde ha varit mitt eget inlägg efter att ha gått nybörjarkurs och vågat mig ut på dans :) Det är bara att slänga avundsjukan och bestämma sig för att ha kul. Sedan kan man vägra gnussa med svettiga främlingar - det är inget krav :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt det låter att dansa. Själv är jag helt värdelös på det. Men kanske man kan gå en kurs framöver. Hoppas det ingår scones för mig dagarna efter då också :)

    SvaraRadera