söndag 27 augusti 2017

Dans och troll!

I fredags bar det iväg till Gamleby och dans till Casanovas i Folkparken.  Vädret blev bättre framåt eftermiddagen och även om det inte var en ljum sommarkväll så var det helt ok! Bandet var bra och ganska mycket folk.
Vi parkerade och övernattade precis utanför och vi med våran tur väcktes på morgonen  (som tur var inte så tidigt) av att brandkåren, troligen den frivilliga fått för sig att ha övning med sina bilar där vi stod! Så frukostunderhållningen var att sitta och titta på när de körde runt mellan koner etc!
Precis i skogskanten stod ett stort troll som inbjöd till vandring upp på berget och det började vi lördagen med!
Garpes vänner är en samling konstverk i fiberbetong gjord av en konstnär som kallar sig Jan Pol. Ca 80 statyer föreställande trolltyg och sagoväsen kantar en naturstig i ganska brant stigning upp på Garpberget.
I strålande sol tog vi oss (flåsandes)upp på toppen där det var en fin rastplats med bord och bänkar samt vacker utsikt över Gamlebyviken.
Det var ett populärt utflyktsmål för barnfamiljer men även vi "mer vuxna" hade god behållning av utflykten!

Till eftermiddagen hade vi bestämt att försöka hitta en övernattningsplats i närheten utan att fara runt flera mil och efter lite letande och tur hittade vi en fin plats med liten strand och brygga.  Där var oxå iläggsplats för båtar.
Det kom lite "badare" framåt eftermiddagen men senare på kvällen var det lugnt och stilla.
Vi fiskade lite men undantaget en pytteaborre blev det ingen storfångst.
Vi grillade och åt gott men gick och lade oss ganska tidigt. Det känns dagen efter när man dansat och somnat sent!

Vi vaknade till smattrande regn på taket så efter frukost styrde vi kosan hem.
Nu är frågan om det blir att iordningställa bilen för vinterförvaring eller om det blir någon mer tur innan säsongen är slut!