söndag 20 augusti 2017

Prov-vecka

Ja, denna veckan har jag blivit kontrollerad både här och där!
I måndags var det dax för den årliga cellprovtagningen och i torsdags var det dax för mammografi. Allt gick lätt och smärtfritt men det värsta är ju alltid väntan på provsvar.
I fredags for vi då iväg på vår kryssning. Ett helt gäng gick förväntansfulla på båten strax efter 17.00. Jag vet inte om jag börjar bli för gammal för just den här typen av kryssning men jag tycker det är rörigt. Det var några karlar som var dj:s och poppade på ute på akterdäck när vi gick ut från Stockholm. Absolut trevligt och bra musik, men sån volym! Där satt vi med ett glas dricka, solen hade tittat fram och vi var flera som inte sett varandra på länge, men att prata var nästan omöjligt då de spelade så högt.
Vid halv 7 drog vi oss mot buffén. Massor av folk men efter en stund hade vi alla fått mat på våra tallrikar. Men här blev vi faktiskt besvikna. Det kalla, såsom räkor, sill, lax etc var fint men varmrätterna var inte bra. Potatisgratängen kändes ofärdig, kycklingen var citrusmarinerad men smakade som såna där toablock luktar 🤤
Sushin var snudd på oätlig och de grillade majskolvarna var så torra att inget smör i världen kunde rädda dem!
Det fanns mycket sötsaker till efterrätt så vi åt nog mer sånt än mat!
Efter maten drog vi mot dansgolvet. Vi började i den änden där det spelades lite dansant musik. Vi samlades där men övriga i gänget tyckte omgivningen var så trist så de gick vidare innan det börjat.
Jo, det var väl inte direkt någon mysig inredning utan bord och stolar.  Det liknade mer personalmatsal än danslokal!
Nu var det ju förvisso servering och lite café där med men det hindrar ju inte att man har det lite trevligt när man nu har band som spelar live och allt!
Bandet var helt ok fast sångaren hade blivit förkyld och var ganska hes.
Vi dansade lite men redan efter 30 minuter var det paus.  Jag fick samma känsla som när vi var i Tranås och upplevde samma fenomen. Det är för att vi ska handla i baren! Spela en liten stund och sen ta en halvtimmes paus. Då går folk till baren och handlar.
Vi letade upp de andra som satt vid det andra dansgolvet. Där inne och ute på däck var det fullt ös.  Musiken dunkade högt och folk var mer eller mindre fulla.  Någon hade spytt på golvet. Återigen var volymen så hög att man fick skrika till varandra för att höras.
Klockan 12 kom det vakter och sa  att våra 2 ungdomar på 17 år inte fick vara kvar på nattklubben längre men var välkomna till det där mysiga dansgolvet vid "personalmatsalen". De tröttnade, brorsan blev sjösjuk och vi tog en tur till runt båten men gick sen till hytten.
Vi vaknade vid 3-tiden av bråk utanför. 2 grabbar som käftade och skulle slåss och några tjejer som försökte avstyra det hela. Det pågick nån timme sen blev det tyst.
Vi vaknade vid 9,  trötta och tunga i huvudet  (blygsamt intag av alkohol så inte det) men gick upp för att invänta brunchensom var klockan 10. När jag tittar på biljetten är det svensk tid som gäller så istället för att vänta 1 timme blev det 2!
Tax freen öppnade dock 9 så där kunde vi spendera en stund!
Tio i 10 drog vi oss jättehungriga mot restaurangen.  Med gårdagens middag i minnet var vi skeptiska men vi blev positivt överraskade då det var jättegott!
Hade de serverat den buffén kvällen innan hade vi varit nöjda! (Sushin var fortfarande otäck!)
Fruktansvärt mätta landade vi i hytten en stund. Sen blev det lite shopping och jag köpte ett smycke jag tittat på länge. Det heter Blomma och är från serien Guldviva som görs av en designer från Åland.
En ny parfym blev det med!
Men helhetsintrycket av resan är faktiskt ganska trist. Vet inte om förväntningarna var för höga eller om det är så att man måste vara väldigt onykter som de övriga och tycka att det är skitkul. Sen  börjar man frukosten dagen efter med rödvin istället för kaffe!
Nej. Blir det någon mer kryssning för min del får det bli mer en resa. Typ till Tallinn så det blir lite upplevelse oxå!
Haha, det här blev knappast något reklaminlägg till förmån för Vikingline men faktum är faktiskt att ingen av de 9 i min lilla grupp tyckte detta var en minnesvärd resa!

3 kommentarer:

  1. Skönt att få båda undersökningarna gjorda nästan på en gång så är det lugnt ett tag. Jag hoppas att det blir bra resultat den här gången och inte några åtgärder.
    Jag har bara roliga minnen från våra båtresor. Vi var ute efter god mat och dans och det var nästan alltid väldigt bra. Men jag håller med om att det ger mer att åka en två-nätterskryssning till Helsingfors, Riga eller Tallinn. Jag inbillar mig att det är lite annorlunda personsammansättning på de lite längre resorna :) En sådan hänger jag gärna med på någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ganska säkert så! Det här är rena fylleresor och det fattades bara en madrass i Håkon oxå så hade de kunnat spola av vårt rum, så sterilt kändes det!
      Men man får ju förstå att de som städar får ta hand om det mesta.
      Klart vi tar en tur du och jag!😉

      Radera
    2. Haha, ja mobilen stavar som den vill! madrass i Håkon? Vad är det! Galon ville jag att det skulle stå😁

      Radera